vrijdag 16 september 2011

Zieke egel


Vanmiddag vond ik in de berm in de straat een zieke egel. Althans zo kwam het op mij over. Een slecht teken vond ik dat er ook vliegen op hem zaten.
Hij lag stil maar bij aanraking bewoog hij toch.
Besloten hem in een doos te zetten met water en kattenbrokjes. Daar heeft hij van gegeten.
Daarna wilde hij uit de doos en is gaan rondscharelen in de tuin om uiteindelijk onder de heg te kruipen.
Wel steeds "dutte" hij in om daarna weer verder te lopen. Na een uurtje ben ik nog eens gaan kijken en vond hem aan de rand van het gazon op de straat. Ik heb hem voor de nacht maar in huis genomen met eten en drinken, om na telefonisch overleg met de opvang, hem morgenochtend daar naartoe te brengen.

17 september 2011 update
Vanmorgen dus de egel naar de opvang gebracht. Toen ik vanmorgen de egel bekeek lag hij slapjes in de doos en ademde nog langzaam. Later bij de opvang was de diagnose niet rooskleurig. Hij werd mager bevonden en was al slap. Veel vlooien en helaas ook al maden. Ze zouden kijken wat er nog aan te doen was maar veel hoop hadden ze bij de opvang niet. Ik zal op de hoogte worden gebracht hoe het met de egel is gegaan. In elk geval ben ik blij dat ik de moeite heb gedaan. Nu is het wachten op bericht.

20 september update
Helaas, het egeltje heeft het niet gered. Deze mededeling kreeg ik van de opvang na mijn informeren.

De Animal's Guide of Britain heeft een paar mooie filmpjes gemaakt ten gunste van egels. Zie de link.
Tips om je tuin egelvriendelijk te maken.

 Zieke egel in de berm bij de buren
In de doos met brokjes en water. Hier heeft hij nog een erg droog neusje.
 Ik wil eruit.

 Op het gazon.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten