zondag 12 mei 2013

Ringen van Slechtvalken in Veldhoven ASML en Eindhoven 10 mei 2013

Een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan.
Ik mocht bij het ringen aanwezig zijn van de jonge Slechtvalken en wel op twee lokaties. De eerste was bij ASML te Veldhoven en de tweede in het centrum van Eindhoven.
Bij ASML vier kuikens waarvan twee jongens en twee meiden.
Op de andere lokatie vier flinke dames.
Het ringen werd gedaan door Peter van Geneijgen van de Werkgroep Slechtvalken Nederland.
We werden ontvangen met koffie en beschuit met muisjes. Daarna gingen de mensen, geborgt het dak op om de kuikens uit de kast te halen. Ik was ook het dak op gegaan maar de hoogtevrees speelde parten dus bleef ik met mijn rug tegen de deur staan. De oudervogels vlogen een beetje verward rond het gebouw maar al met al bleven ze onder de omstandigheden redelijk kalm.
Het ringen vond plaats in een vergaderzaal waar de tafel al in gereedheid was gebracht met tafelbedekking.
De attributen voor het ringen lagen al klaar Oranje ringen met een letter en een cijfer en zilverkleurige ringen met andere nummergegevens.
De kuikens hielden zich rustig in de linnen zakjes. Een voor een haalde de ringer ze uit het zakje om alle gegevens die nodig zijn te meten en te noteren. Het geslacht, de poten, de vleugels, en een veertje voor DNA. De dames wilde nog wel eens fel reageren maar de twee jongens vonden het allemaal wel best.
Op de tweede lokatie was het wat donker, dus wat moeilijker fotograferen. Een kuiken had een kromgroeiende nagel aan haar teen wat in de toekomst voor problemen kan zorgen bij het vasthouden van de prooi nadat deze geslagen is.
Ik wil bij deze Piet en Dorine van Asten, ASML en Peter van Geneijgen heel hartelijk danken om mij in de gelegenheid te stellen hierbij aanwezig te mogen zijn.
Uiteraard heb ik hiervan foto's gemaakt. zie hieronder.

Tip, Klik op een foto voor dia-reeks



Meten is weten
 


Opvallend hoe rustig deze kuikens blijven

Een van de jongens


Ik hou je wel vast broer
 


 
Dit vrouwtje was het er niet mee eens

Ook hier enig protest

Je ziet al mooi de veren door de schacht komen




Je zou haast denken dat hij boos is




Door het raam gefotografeerd


Tweede lokatie te Eindhoven
  



De kromgegroeide nagel
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten