maandag 10 juni 2013

Huiszwaluwen in Urmond en bloeiende velden

Op 3 juni richting Urmond. Hoe zou het met de Huiszwaluwen zijn?
Zoals verwacht waren er meer nestjes bezet. Nu er genoeg insecten in de lucht zijn kunnen de zwaluwen aan nieuwe nakomelingen werken. Een koppeltje was druk bezig een gehavend nestje weer op orde te brengen. Andere Zwaluwen wilden ook van dit nestje gebruik maken maar werden de deur gewezen. Bezet!
Het veld met de wilgen ten zuiden van Urmond stond volop in bloei met Akkermelkdistels. Prachtig! Ineens stoof moeder Fazant voor me uit en voorzover ik kon zien twee jongen waar ze voor vreesde schoten de andere kant op en verstopten zich weer gauw. Totdat ik op een veiligere afstand was hield moeder Fazant niet op met protesteren. Ik ben maar gauw het veld uitgelopen om niet langer als verstoorder op te treden.
In Grevenbicht was ik ook nog even gaan kijken bij de Ooievaars. Er was een exemplaar aanwezig. Verder geen actieviteit gezien. In een nestkastje op de begraafplaats, waar je ook goed zicht hebt op het ooievaarsnest, zag en hoorde ik dat Pimpelmezen hier intrek in hadden genomen. Het was een drukte van jewelste met het aanvliegen van de oudervogels.

Hierbij weer de begeleidende foto's


Huiszwaluwen bezig met voorbereiden van hun nest



Akkermelkdistel





Een mooiere woning vind je haast niet



Geen opmerkingen:

Een reactie posten