donderdag 5 september 2013

De Luysen. Yes, een Visarend!

Wat een geweldige dag was het gisteren in De Luysen. Een Visarend was de hele middag te bewonderen vanuit de kijkhut de IJsvogel. Om een uur of kwart voor een hoorde ik een flinke plons en zag een grote vogel vanaf die richting aan komen vliegen.  Behalve dat IJsvogeltjes en Zeearenden ook vis vangen dacht ik dat kan alleen een Visarend zijn. Zeearenden zullen zich hier niet zo gauw laten zien. En het geluid van de plons was te groot dat het het IJsvogeltje kon zijn. Die heb ik gisteren niet waargenomen.




Diverse malen heeft de Visarend een visje weten te verschalken die op een tak van de kale boom een stuk verderop werd opgepeuzeld.
Plons, even een visje vangen


Een Buizerd of Kiekendief (ik kon het niet goed zien) viel de Visarend lastig om de prooi te pakken te krijgen. Maar dat lukte niet. De Visarend ging een paar takken verderop rustig verder met eten. Terwijl de lastpak vanaf gepaste afstand moest toekijken.
Lekker peuzelen
 
De lastpak heeft het nakijken
 
Vanaf deze tak een mooie uitkijk over het water voor een volgende vangst.

En dan merk je dat de camera die ik heb zijn tekortkomingen heeft. Te traag etc etc. De foto's zijn dus niet zoals ik ze graag zou hebben. Maar plaats ze toch omdat het voor mij zo'n bijzondere ervaring was en ik dit wil delen met de geïnteresseerden. Ook een leuke waarneming, onderweg naar De Luysen, zag ik deze Spreeuwen die zich hadden verzameld en in de volle zon op de telefoondraden zaten.

Door het bijzondere warme weer zijn er ontzettend veel libellen en waterjuffers die scheerden over en langs het water. De Reigers waren ook weer op dezelfde plekken aanwezig om hun kostje bijeen te vangen. Al met al weer genoten van al het moois en in het bijzonder mijn waarneming van de Visarend, nu in levende lijve.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten