zondag 22 juni 2014

De Luysen

18 juni
Mooi weer en niet te warm doet mij besluiten om naar de Luysen te gaan. Het is erg rustig en ik heb de kijkhut voor mijzelf. Hierdoor kan ik ook het riet aan de zijkant afspeuren naar vogels. Langs de weg zijn ook hier veel Koevinkjes te zien en een mooie platbuik scheert rond in haar territorium om steeds weer op hetzelfde takje terug te keren. In het riet wordt een jonge Rietgors door een ouder gevoerd met insecten die uit het riet worden geplukt. Een Kleine Karekiet is ook op zoek naar wat eetbaars en fladdert van rietstengel naar rietstengel. Al die tijd geen IJsvogeltje, maar ineens is ie daar dan toch voor een kort moment waarin hij iets kleins vangt. Een eenzame fuut is ook druk aan het vissen en laat zijn roep over het water horen. Later zie ik nog andere vogeltjes in de takken van de bomen. De Koekoek is ook nog steeds aanwezig en neemt plaats op een kale boom aan de overkant van de plas.

Fitis of Tjiftjaf


Zoek het vogeltje

Fuut

IJsvogel

Vanuit de kijkhut kon ik niet zien wat het IJsvogeltje over zag vliegen

Koekoek

Koevinkjes werkend aan het nageslacht



Platbuiklibel vrouw



Juveniel  Rietgors
 


Vrouwtje Rietgors brengt wat lekkers

Vrouw Rietgors


Karekiet


Grasmus


Van dit vogeltje weet ik (nog) niet de naam.

5 opmerkingen:

  1. Schitterend Roos, die kleine karekiet in de vlucht. En nog scherp ook. Ze zijn heel lastig te fotograferen en zo vlug. Mooie reportage.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat het vogeltje een fitis is, hoewel ik de handpenprojectie niet kan zien. Maar hij lijkt lichte poten te hebben. Maar het kan dus ook een tjiftjaf zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alweer dank Roely. Bedoel je het bovenste vogeltje of de onderste?

      Verwijderen
  3. En die andere is inderdaad een Grasmus

    BeantwoordenVerwijderen