donderdag 9 oktober 2014

Frankrijk, Rygasse. De Relmuis of Zevenslaper

In de Cave van de boerderij van mijn broer en schoonzusje woont een familie Relmuizen of ook wel Zevenslaper genaamd.
De diertjes leven van fruit en het hele seizoen dat er fruit is zijn ze actief. Daarna slapen zij tot het volgende seizoen wanneer er weer wat te eten is.
Prachtige beestjes die net zo makkelijk langs de muren lopen of over de pijpen. Ze hebben harde lange zwarte snorharen en een prachtige staart en vacht.






9 opmerkingen:

  1. Wat een mooie scherpe foto's Roos

    Groetjes Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je me heerlijk mee op vakantie genomen Roos, ik heb genoten! En wat woont je broer daar hemels! Met recht "als God in Frankrijk". ;) Dank je wel voor al dit moois!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke beestjes, net circusartiesten. Een gelukje dus dat je ze op de foto kon zetten. Moet een mens ook hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het zijn erg leuk beestjes. Doordat mijn broer bijscheen met de zaklamp kon ik ze goed in beeld brengen. Door het licht bleven ze even wat langer zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik begrijp dat niet iedereen gelukkig is met deze beestjes.

    Op welke manier zijn deze dieren te bestrijden?

    Vragende groet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals je misschien wel hebt gemerkt bij het lezen van mijn blog ben ik meer een blogger voor bescherming- en in leven laten van flora en fauna.
      Ik denk dat je voor een antwoord op je vraag beter af bent bij Bayer, Monsanto en consorten die hebben hier ‘goede middeltjes’ voor. Eerst maar even navraag doen of deze dieren niet een beschermde status hebben.
      Hebben ze in A.dam Zuid-Oost dan last van deze diertjes? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze in de stad voorkomen.

      Verwijderen
    2. Ronald Abelskamp25 april 2020 om 13:44

      Mooie foto's en prachtig bijschrift! Ik had ze ook in een boshuisje in 't Sauerland, Duitsland. Door alle kieren en gaten te dichten ben ik er van afgekomen. Vond het eerst wel leuk maar ze knagen alles kapot en doen hun behoeftes overal. In Duitsland noemt men de relmuis "siebenschlafer" en ze zijn beschermd.

      Verwijderen
  6. Dit diertje komt bij mij in de buurt niet voor.
    Chemische bestrijding zoek ik zeer zeker niet.
    Maar een blogvriendin in Zuid-Frankrijk zocht naar een bestrijdingswijze.
    Bij haar in huis zorgen deze diertjes wel voor overlast.
    Diervriendelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen