zondag 12 april 2015

Slechtvalken in Echt, het mannetje?

10 april

Een eerste warme lentedag met 23 graden. Naar buiten dus.
Eerst naar Echt polshoogte nemen bij de slechtvalken. Daarna naar het Leudal waar ik een volgende blog aan zal wijden.
In eerste instantie geen valk te zien. Ik ga wachten op het kerkplein waar bankjes staan en ik de omgeving van de toren goed in de gaten kan houden. Ik zit nog geen vijf minuten en jawel ik zie al snel het bekende silhouet van een slechtvalk. Ik loop snel het kerkhof op om de valk boven in het kruis te zien zitten. De valk gaat zich uitgebreid zitten poetsen. Na een tijdje zie ik de valk aanstalten maken om weg te vliegen en komt recht over mijn hoofd overgevlogen. Thuis kan ik aan de foto's zien dat deze valk twee ringen om zijn poten heeft. Om de rechterpoot een oranje ring en om de linkerpoot een zilverkleurige ring. Om iets af te kunnen lezen is onmogelijk op die afstand. Ik denk dat dit het mannetje is. Op zijn borst nagenoeg geen spikkels terwijl ik bij de eerder gefotografeerde valk meerdere spikkels heb kunnen waarnemen. Dus twee verschillende valken. Nu moet ik bij een volgende waarneming toch echt zien of er een valk in de kast zit en afgewisseld wordt. Dan is er hoop dat er gebroed wordt. Nu is dat voor mij niet duidelijk. Of ik moet, als ik de koster van de kerk tegenkom, vragen of hij iets meer weet.
Tot dan blijft het een vraag.
Hier weer wat beelden van wat ik denk het mannetje is.


 

 


5 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's van dit kereltje Roos! Jammer dat je nog geen zekerheid heb gekregen over het broeden. Dat is altijd een lastige opgave. Volgende keer hopelijk meer succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos.,

    Mooi Roos, zoals hij aan komt vliegen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto's van deze Slechtvalk, Roos.
    Ik ben ook heel benieuwd of er gebroed wordt, wie weet lukt het je om de aflossing wel een keer vast te kunnen leggen.
    Foto 4 vind ik echt super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nice post, I liked it. Thank you very much for link my blog to yours, I have done the same. Best regards from Spain.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nice post, I liked it. Thank you very much for link my blog to yours, I have done the same. Best regards from Spain.

    BeantwoordenVerwijderen