donderdag 5 mei 2016

Allerlei waarnemingen


Een echte titel kan je aan dit blog niet geven omdat er van alles te zien was. De boomkikkertjes zijn weer uit hun winterslaap en de huiszwaluwen zijn er ook weer bij boer Jan. Allerlei planten in het bos staan in bloei en het vrouwtje slechtvalk uit Echt doet een poging een duif te slaan. Ook minder mooie dingen zijn te zien. Bij de Stevolplas tref ik regelmatig afvaldumping aan op de parking. Zo ook deze keer. Plastic emmers, zakken vol troep etc. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit het resultaat is van vuil verzamelen uit het gebied. Schandelijk! 
Nu valt het me op dat de huiszwaluwen, die eerst wel in hun nestjes zaten al twee dagen totaal afwezig zijn. Ik trof wel huiszwaluwen aan boven de weilanden aan de andere kant dicht bij het kanaal. Druk foeragerend. Ik ben op verschillende tijdstippen gaan kijken en de nestjes hangen verlaten aan de boerderij. Wat is hier aan de hand? Ik hoop dat de vogeltjes alsnog terugkeren want dit is wel erg triest om te zien.
Hierbij weer wat foto's om een indruk te krijgen van wat er buiten allemaal te zien is.

Bedankt voor jullie reacties op mijn vorige blog.
Thank you for your reactions on my previous blog.

Grasmus


Huiszwaluw


De kat van boer Jan

Patrijs
Spektakulaire beelden van een poging van het vrouwtje slechtvalk om vanaf de toren een duif te slaan. Behalve een klauw met veren mislukte deze poging. De duif kwam met de schrik vrij en moet het met wat minder veren doen. Het was die dag erg donker en regenachtig dus de foto's zijn erg bijgewerkt en verdienden niet de schoonheidsprijs maar ik wilde dit toch laten zien.
Slechtvalk

 
 
 
 
Sluikstort bij de Stevolplas
In De Doort weer veel moois gezien zoals de boomkikker en veel bloeiende planten en een roodborsttapuit en parende oranjetipjes.
Boomkikker genietend in de zon.

Aronskelk

Daslook

Look zonder look

Parende oranjetipjes





Roodborsttapuit

15 opmerkingen:

  1. Hoi Roos,
    Prachtige serie foto's, echt heel mooi vind ik de boomkikker, maar wat zetten ze daar een troep neer, dit moet echt verboden worden.
    Ook mooi het oranjetipje en de roodborsttapuit, weer een geniet blog dit.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos.

    Prachtige serie, heb je gemaakt.
    Dat ging er heftig aan toe in de lucht.
    De rotzooi is echt schandalig dat mensen dat doen.
    Mooie serie Roos, ik heb genoten ervan.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. As always a great series, Roos. The sequence with the Peregrine Falcon is quite outstanding. As for all the trash hauled out of the natural areas, it's a problem the world over. What is wrong with people that they cannot simply take their garbage home with them? You would think that after all these years of educating the public about litter it would have changed, but inconsiderate slobs will always be inconsiderate slobs, I guess.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer genoten van het begin tot het einde!
    Vreemd dat de zwaluwtjes ineens niet meer op hun nestjes komen. Hopelijk komt daar snel verandering in. De kwaliteit van de foto's mag dan minder zijn, maar wat een schitterende beelden van de mislukte aanval van mevrouw slechtvalk!
    Prachtige waarnemingen Roos!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. we leven in een ik-maatschappij Roos; zo van, wat interesseert mij dat nou. Ik vraag me af of dat nog ooit zal veranderen. De slechtvalk- actie vind ik (ondanks de mindere kwaliteit) schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moest een soort kwis doen die te moeilijk voor me is :) Nu misschien makkelijker daar ik google vriend ben van je Blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Raar dat was eerst toch nooit, maar leuk dat je een volger bent geworden.

      Verwijderen
  7. Preciosa serie fotogrĆ”fica Roos, las fotos del halcĆ³n cazando son increĆ­bles. Un fuerte abrazo desde EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. What wonderful photos as always.
    The Peregrine, Warbler, Stonechat and of course Cat Farmer Jan, just the best !

    cheers, parsnip and thehamish

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een gevarieerde blog Roos, dit is ook echt wel een tijd dat je niet weet waar je het eerst moet kijken, zoveel te zien en te beleven. Meest spektaculair is de belevenis met de slechtvalk en knap dat je die actie hebt kunnen vastleggen. Bij de zwaluwen kan het wel eens fout zijn gegaan door de kou, dan is er te weinig voedsel voor ze te krijgen en ogens mij beginnen ze niet aan een nieuw legsel.
    Bar en boos dat er altijd maar weer mensen hun rotzooi dumpen. Die lui zouden beter eens naar jouw mooie blog kunnen kijken en zuinig zijn op al dat moois.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Spectaculair die aanval van de slechtvalk! Adrenaline!
    Wat gek van die zwaluwen, toch maar blijven controleren daar, je weet het maar nooit. Misschien is de paarvorming nog bezig.
    Zou het toch geen afvalverzameling zijn geweest? Anders doe je zoiets toch niet? Je gaat toch niet met je vuil lopen slepen? Dat kan je zo storten bij de vuilstort.
    En voor de rest kunnen we weer zien hoeveel je kunt meemaken in de natuur, als je er maar oog voor hebt.
    groeten!
    Roely

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Roos, wonderful action shot of the Peregrine with the pigeon, Love the colorful frog. Keep an eye on the Swallows and finger crossed, super post. Regards John

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook jij bent al verwend met bijzondere lentebeelden. De actie van de slechtvalk was ongetwijfeld spectaculair om te volgen. Iets dergelijks fotograferen is een hele lastige opgave. Boomkikkers worden actiever, oranjetipjes duiken steeds meer op. zoals je laat zien.
    De dumping van al het afval heeft wellicht te maken met een drugslab. De hoeveelheid is stuitend veel. Z.s.m. een afvalverwerkingsbedrijf of de gemeente informeren lijkt mij hier het best.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtige varia. De actiefoto's vind ik toch wel heel mooi,hoe vaak kun je zoiets vastleggen, je ziet de veren rondvliegen. Ik ben ook weer erg gecharmeerd van het oranjetipje, zo'n mooi vlindertje. Ook weer veel leuke vogeltjes, patrijs, dat is toch ook wel een mooie waarneming
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Roos,
    prachtig om deze foto;s te zien. Een mooie varia en ook mooie actie van de slechtvalk. Geweldig dat je dit zo mooi kon vastleggen. Je bent er zelf niet zo tevreden over maar ik had mijn handen dichtgeknepen als ik deze had gezien :-) Die afvaldump is echt erg! Ik mag hopen dat ze de daders daarvan vinden (al moeten ze daarvoor wel het vuil doorzoeken). De grasmus is heel fraai en ook de zwaluwtjes. Ik hoop dat ze nog terugkomen daar. Het oranjetipje is ook hele fraai. Ik heb er helaas nog geen gezien.
    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen