dinsdag 8 juli 2014

Slechtvalk juveniel, uit Echt?

3 juli

Warm is het die dag maar toch maar even naar de Stevolplas, om vlinders te bekijken.

Er staat gelukkig wel een beetje wind wat voor wat afkoeling zorgt. De auto geparkeerd en automatisch kijk ik altijd even in de hoogmasten of ik een slechtvalk kan waarnemen.
Ik stond in de schaduw van een boom en wat schets je verbazing daar zie ik zowaar een vogel zitten en dat is geen duif. Het is een slechtvalk en nog wel een juveniel. Nu is het niet zover van Echt waar vier jonge slechtvalken succesvol zijn uitgevlogen en het is voor deze vogel niet ver vliegen om bij de Stevolplas een vogel te kunnen slaan. De hoogmasten bieden dan een mooi uitzicht voor ze. In elk geval kon ik vaag een oranje ring waarnemen, en naar ik aan mag nemen zijn deze juveniels ook dit jaar door Peter van Genijgen, voorzitter van de Werkgroep Slechtvalken Nederland geringd.






Kaardebollen staan nu ook weer te bloeien. Een mooie bloeiwijze heeft deze plant. Niet alles tegelijk maar in fasen. Insecten bezoeken deze bloemen graag om hun nectar.





3 opmerkingen:

  1. Mooi Roos dat je 'm zo mooi in beeld kreeg. De kaardebol vind ik prachtig. Ik heb 'm nog niet gezien hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, die slechtvalk en knap dat je hem opmerkt. Ik moet geloof ik ook eens wat vaker omhoog kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo, weer helemaal bij gelezen. Hoewel ik het meeste al had gezien, maar vergeten was een berichtje achter te laten. Ik heb weer genoten Roos! Prachtige foto's met leuke verhaaltjes erbij. Fijn dat je zo geniet in de mooie natuur!

    BeantwoordenVerwijderen